вторник, 15 май 2012 г.

Wag the Dog или техниките на политическия мърчандайзинг

Не си падам особено по социални теми, но денят с Голямото почистване ми дойде в повече. И когато станах неволен свидетел на това, как в една малка селска уличка хората се организираха в групова акция за колективно почистване, червената лампичка в съзнанието ми започна предупредително да проблясва.

Няма как и вас да не ви е подразнила показната акция за хигиенизиране на иначе традиционно занемарените български градове.  А пък светлинката в мен започна още по-усилено да мига, когато попаднах и на концерта, излъчван по телевизия БТВ.

Дали заради американските и корени или заради натрапчивата аналогия, се сетих и за култовия  “Да разлаем кучетата”, в който покрай големите теми за ролята на медиите в обществото и своеобразното пророкуване на атентатите от 11 септември 2001 г. и последвалите ги събития, се развива и идеята за политическия мърчандайзинг* .

Рецептата изглежда е универсална
.
Първо, трябва ви тема/ цел, герой/. В конкретния случай – кампания  (“Да изчистим България”).
Източник http://btvnews.bg/

Второ – подходящ саундтрак или музика, която съпровожда инициативата. Дали ще е бригадирски марш или “Развод ми дай”, ефектът е съзнателно и старателно режисиран. Понякога и един концерт върши работа.

И трето – аксесоари. Тениски, тениски, тениски...Емблеми, връзки, каскети и тям подобни идентификационни облекла.




Е , и традиционното отразяване в медиите.

Във филма за да се предотвратят последствията от неудобен компромат в дните преди президентските избори, се спретва истинска война с ...Албания. Само че войната се снима в киностудия. Тема, обожавана от любителите на конспирациите.

У нас също наближават избори, а пък лодката с политическите избраници нестабилно се люшка  върху вълните на икономическата криза и подводните течения на социалното недоволство (Чак ми стана неудобно от клишето....)

Ето защо кадри като  тези са повече от добре дошли.



Въпреки че всеки знае, че чистотата се поддържа не еднократно годишно, а ежедневно. При това не от политиците, а от професионално наети за това лица. И формирането на екосъзнание едва ли може стане с инициативи в духа на ленинските съботници, които изглеждат доста смешни, въпреки благовидната цел.

По-скоро идеята е просто детайл от по-мащабния замисъл на продуцента зад кулисите. (Нали помните какво стана с този продуцент накрая).

* съвкупност от техники, целящи да помогнат за продажбата на даден продукт. Той се прилага главно при изграждането облика на конкретен продукт или производител и спомага за налагането му на пазара.

Няма коментари:

Публикуване на коментар