Терминът Ар деко /Art déco/ или "декоративно изкуство" дължим на британския историк и критик Бевис Хилиър.
Образува се
от Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels
Modernes — Международно изложение на декоративните изкуства и модерната индустрия, което било проведено през 1925 в Париж.
Показвайки на целия свят предмети, създадени във Франция, изложението доказало един необорим факт - Париж си оставал синоним на стил.
Отличителните белези на Ар деко – етно и геометрични
фигури, показен лукс, скъпи и модерни за времето си материали – слонова кост, алуминий, крокодилска
кожа, скъпо дърво, сребро и др.
Стилът съществува около 15 години и символизира
финансовото благосъстояние и изискаността, напомня Ар нуво, но с по-съвременни
идеи и визия.
Развива се под влияние на
археологическите открития в началото на 20 век, свързани с културата на Древен
Египет и цивилизациите от предколумбова Америка.Движението оставя отпечатък в архитектурата, модата, ювелирното изкуство, вътрешния дизайн. Всъщност Ар деко съществувало и преди откриването на изложбата през 1925 като
отделен стил в европейското изкуство. Достига до американския бряг едва
през 1928 , където се американизира и трансформира в Streamline
Moderne— визитна картичка на
30-те години в Новия свят.
Chrysler Building - класически ар деко небостъргач в Ню Йорк Сити |
Ар деко - последният
голям стил в европейската мода.
Неестествено слабите фигури, плоската гръд, демонстративният грим и силният
загар се превръщат в актуален моден тренд през 20-те години.
В този период необичайна популярност придобиват разнообразните аксесоари:
декоративни брошки, кехлибарени цигарета. Къси прически, поли над колената,
дълбоки деколтета, разнообразни шапки и обувки, украсени със скъпоценни камъни
и златни верижки. Джаз. Жените започват да карат автомобили, да пушат на
обществено място. В дамския гардероб влиза костюмът с панталон, смокингът.
Появява се легендарният парфюм «Chanel №5» и малката черна рокля. После
настъпва Голямата депресия. Елементите на ар деко в моделите на съвременните дизайнери напомнят за
вълнуващия хедонизъм и изисканост на една отминала епоха.
Вътрешен дизайн
масичка от Айлин Грей |
орнамент за кола от Рене Лалик |
Сърцето на Ар деко дълго време си оставал Париж. В областта на вътрешния дизайн
най-известното име бил Жак Емил Рулман, последният от парижките майстори ébéniste. Освен неговите мебели, модерни и популярни били предметите,
изработени от Жан Жак Рато, Айлин Грей, изделията от метал и
емайл на швейцареца Жан Дюнан, стъклените
шедьоври на Рене Лалик и Морис Марино, бижутата и часовниците на Cartier,
изделията на «Süe et Mare», кованото желязо на Едгар Бранд и др.
флакони за парфюми от Рене Лалик |
Скулптура
Вдъхновени от „Руските
сезони” на Дягилев, изкуството на Египет и Изтока, както и от технологичните
постижения на епохата, френските и немските творци създали уникален стил при
малките пластики през 1920-те- 1930 те години.
В символ на Ар деко в приложното изкуство се превърнали изящните скулптурни предмети от бронз и слонова кост.
Класически представители на Art déco в скулптурата
са Клер Жан Робер Колине, Пол Филип, Фердинанд Прайс, Бруно Зак, Дмитрий
Чипарус, Дж. Лоренцъл.
Д.Чипарус |
Дмитрий Чипарус |
Въпреки че
терминът Ар деко възниква през 1925 , представителите на този стил дълго време не били разпознавани, определяли ги като подвластни на
еклектиката и повлияни от други стилове - ранен Виенски сецесион, от примитивното изкуство, архаичното древногръцко изкуство, от формите в кубизма и футуризма, от строгите линии на
неокласицизма и др. Едва през 60-те години Art déco е определен като самостоятелен и характерен за епохата стил, синоним на разкоша и богатството, който бил предпочитан при
вътрешния дизайн на огромните трансатлантически лайнери, кинотеатрите и дори църкви.
Интериор в "Стъклената църква" в Джърси, дело на Р. Лалик |
Психолозите обясняват това като реакция на недоимъка през Първата световна война.
В Новия свят
Chrysler Airflow |
Паралелно с Ар деко се развивал
друг, много родствен нему стил Streamline Moderne (от англ. «streamline» —
термин от аеродинамиката, който определя обтекаемата форма на машините,
осигуряваща тяхната функционалност/
Дизайнът на автомобила «Chrysler Airflow» от 1933 г. е ярък
пример за пристрастието на
създателите му към модерния стил. Той дотолкова се харесал в обществото, че
предмети с обтекаеми форми започнали да се произвеждат повсеместно – от острилки
до хладилници. А архитектите започнали да закръглят ръбовете в сградите.
Сграда на Дейли експрес |
След бума на
масовото производство постепенно Ар деко изчезва. В тези години битува
мнението, че стилът е прекалено крещящ, безвкусен и псевдолуксозен.
Избухването
на Втората световна война окончателно слага край на Art déco, въпреки че в
колониалните страни той успява да просъществува до 60-те години. През 80-те се
възражда интересът към него и подвластни на очарованието на 30-те, филмите ноар
и нуждите на графичния дизайн, стилистите, бижутерите и архитектите го преоткриват.
Няма коментари:
Публикуване на коментар