При много народи и през всички времена бялото е било символ с множество значения. Преобладаващото тълкувание е свързано със слънчевата светлина, на която бялото е равнозначно, а светлината - това е Бог, Живот, Благочестие и т.н.
Основните символични значения са : спокойствие и безметежност, тишина, омиротворение, чистота, целомъдрие, внимание.
Магични свойства —белите дрехи и белият цвят служели за пречистване, обещавали успех във военните действие, дълъг живот, здраве. Примитивните народи вярвали, че белите мъниста осигуряват плодородие при жените.
Белег на обществено положение - означавал аристократизъм, величие, богатство. Белите дрехи на египетските фараони, тогите на римските патриции, роклите на благородните дами, белите якички, костюми, автомобили са възприемани като принадлежност към определен социален слой и белег за интелигентност или благосъстояние.
Малевич, Почивка (Общество в цилиндри). 1908.Държавен Руски музей |
В религията- белите одежди на боговете, ангелите, праведниците в рая, християнските храмове/ "белите манастири"/.
Примери от Откровението на Йоан
1:14 а главата и косата Му бяха бели като бяла вълна, като сняг, и очите Му, като огнен пламък;
:11 И на всеки от тях се даде
по една бяла дреха; и рече им се да си почиват още малко време, докле се
допълни числото и на съслужителите им и братята им, които щяха да бъдат
убити като тях.
19:11
След това видях небето отворено, и ето бял кон, и Оня, Който яздеше на
него, се наричаше Верен и Истинен, и съди и воюва праведно.
.
19:14 И небесните войски, облечени в бял и чист висон, следваха подир Него на бели коне.
В новите религиозно-философски учения бялото е също символ на божеството. Старинното наименование на Шамбала е Белият остров, обитаван от Бялото Братство.
В ритуалите - бели дрехи се обличат при кръщенета, причастия, на Рождество, при освещаване на храмове. Всеки знае, че така се обличат и булките.
Пример от Ренесансова Италия.
Религиозната церемония при предаването на властта на град Римини на Карло Малатеста се съпровождала от процесия от девет хиляди облечени в бяло мъже и осем хиляди жени. (А. Венедиктов,
Ренесансът в Римини, 1970г)
В Китай бялото е символ на Запада, есента и метала, в християнството бялата роза и лилия са символи на Дева Мария.
Бялото знаме означава предложение за примирие и т.н.
Освен гореизброеното, бялото се възприема и като израз на възвишеност и красота - белите хризантеми, жасминът, белите лебеди...
Любопитно.
Революцията в живописта на 20 век променя символиката на бялото.
Т.нар. супрематисти /Формалистично направление в абстрактната живопис през първите
десетилетия на ХХ в., което свежда изображенията само до различно
оцветени геометрични форми и отрича нуждата от изрисуване на предмети/ го възприемат като еквивалент на неевклидовото многоизмерение, което потапя зрителя в медитация, прочистваща душата като дзен будистки ритуал.
Основателят на направлението Казимир Малевич твърди "Супрематизмът се движи в тази посока - срещу цялата невеществена природа...към бялото съзнание и бялата чистота, като най-висша форма на това състояние, било то покой или пък движение."
Емблематична за супрематизма е картината на Малевич "Бял квадрат на бял фон".
Малевич, Бял квадрат на бял фон 1917 (1918) |
При представянето и художникът възкликнал " Срутих лазурния подслон на цветовите ограничения и нахлух в белотата...Свободната бяла бездна - безкрайността, е пред вас".
Негативна символика
Белотата може да означава обаче и смърт, болест, зло, страдание, самота.
Например сред африканското племе комо цветът се асоциира със страха и небитието.
Бял е и цветът на савана, дрехите на Ку Клукс Клан, бялата къща на Бернардина Алба.
В японската класическа поезия бялото понякога символизира студ, раздяла, несподелена любов.
Руският поет Александър Блок използва често бялото като символ на тъга, смърт, отчуждение.
Прозорче свети. Пусто е навън.
Аптекарят-евреин стряска се насън.
подвил с усърдие поскърцващи колене,
бял скелет, до очи загърнат в плащ,
тършува нещо и се хили с лик незрящ…
Намира го… Но хлопва без да иска,
извръща се… Аптекарят в съня си писка,
надига се — и пада по лице…
В туй време гостът търсеното стъкълце
на две жени безноси в миг подава —
вън под фенера, в здрачината пепелява.
По http://znaki.chebnet.com/s10.php?id=338
.
Няма коментари:
Публикуване на коментар