Четейки редове, написани от Алиса Розенбаум преди повече от половин столетие, човек открива потресаващи прилики с настоящото ни битие.
Ще цитирам преводача на “Атлас изправи рамене” Петьо Ангелов, който споделя:
“Паралелите с днешния ден са почти едно към едно. Особено в първите две части на книгата, където става дума за свободомислещите хора, които биват изтикани от публичния живот. Умовете, които движат икономиката, социалния живот и политиката, обаче дават странен отпор - вдигат стачка: добре, вие смятате, че това, че сме умни и кадърни, е престъпление, тогава няма да работим. Най-големият философ на епохата отваря крайпътна закусвалня в планините и отива да живее там. Най-добрият инженер отива да работи като общ работник в жп компания. Образите, които виждаме да се надигат от калта и да заемат постове в управлението, имат почти буквален български паралел. Пуснете си новините, четете Айн Ранд и само трябва да смените имената, иначе информацията е същата. Повечето видни български политици имат буквални аналози".
Интервю във в. Новинар, 27.10.2009
Преди години бе популярна концепцията “ От всекиго според способностите, всекиму според потребностите”.Още през петдесетте Айн Ранд разкрива до какво може да доведе това.
Как ли би се изменило общественото мнение тогава, ако хората бяха чели разказа на скитника от края на втората част на "Атлас изправи рамене", запознал събеседничката си със съдбата на едно проспериращо предприятие, възприело практиката на колективната собственост и отговорност.
Логично това довело до влошаване на качествените дотогава изделия, преразход на средства за представителни разходи (да ви напомня Вальо Топлото?), съмнително разпределение на прогресивно намаляващите доходи, отчитайки не реалния принос, а нуждите, включвайки инвалидизираните роднини или повечето деца (аналогията с ромското ни население и със злоупотребата с ТЕЛК-овете просто е натрапваща).
Друго изумително точен детайл е отглеждането на соя като приоритетен продукт. Спомняте ли си соевите шоколадови бонбони “Амфора” от края на седемдесетте-началото на осемдесетте, когато качественият шоколад бе дефицит, особено за провинцията.
Няма да засягам темата за речта на Джон Голт, писана цели две години, която изисква доста по-сериозен анализ. Квитесенцията на обективизма, създаден от Айн Ранд.
Силата на философията е в това, че може да промени битието ни. Затова великите мислители понякога са цензурирани и скривани далеч от взора на любознателната читателска аудитория.
Случва се да сравняват книгите на Айн Ранд с интелектуално цунами. Сюжетът е поставен в услуга на бликащата от редовете идея за силата на индивидуализма и съзидателния разум.
Може би на моменти е малко крайна и разсъжденията и са повлияни от народностната и принадлежност, но везната натежава силно от убедителното развенчаване на традиционни постулати, свързани с обществото и религията.
След като затворите последната страница, ще се почувствате определено по-уверени и силни. И ще си зададете въпроси, които сте отлагали във времето.
Весела Христова