Като реакция на ежедневния стрес и агресията навън, днес много от нас се стремят към един по-спокоен, здравословен начин на живот. Грижовното отношение към природата и разумният избор на натурални продукти и козметика е една световна прогресивна тенденция. Какво по-естествено от желанието да бъдем красиви и здрави, да водим природен живот, да възпитаваме в този дух и нашите деца?
Навремето бабите ни са приготвяли своите разкрасяващи средства от мед, глина, брашно, растителни масла. Първите тубички с козметични продукти промишлено производство се появявили едва в края на 19 – началото на 20 век.
От изключително значение тогава било да се осигури достатъчно дълъг период на срока за годност на новите козметични средства, които прекарвали доста време в складовете и магазините. Във втората половина на 20 век настава същински бум в индустрията за красота. Тогава се появяват множество синтетични вещества. Някои имат действително добър ефект и се превръщат в събитие на епохата. След години обаче се установява, че синтетичните съставки могат да предизвикат алергии, дерматити, натрупват се в организма и се намесват в естествените биологични процеси. През 80 – 90 те години потребителите започват да се ориентират към козметични средства, съдържащи естествени компоненти.
Продуктите са известни като био, еко и органик. Разликата между наименованията е предимно лингвистична. Сред англоезичните народи е популярен терминът organic, романоезичното население предпочита bio, германците – eco или naturkosmetik.
Биопродуктите се произвеждат в съответствие с определени правила. Задължително преминават през серия строги тестове за безопасност. Суровините се отглеждат в екологично чисти райони от лицензирани ферми. Компаниите не трябва да правят тестове върху животни, както и да не нарушават етиката на добрите производствени традиции. Продуктите не съдържат оцветители, генномодифицирани съставки, забранени консерванти и вещества, влизащи в т.н "черен списък" (натриев лаурилсулфат, парабени, минерални масла и др.).
Използваните компоненти, освен че са продукт на земеделие, изключващо употребата на пестициди, изкуствени торове и хербициди, се получават чрез природосъобразни техники на преработка (накисване, извличане с пара, студено пресоване и др.).
В биопроизводството са застъпени силно т.нар. принципи на честна търговия (fair trade). Това означава, че съставките, които се използват, са произведени в различни точки на света без експлоатация на труда.
Веществата в козметичните средства са помощни – растителни масла и мазнини (зехтин, кайсии…), активни: етерични масла, екстракти, хидроалкохол, допълнителни като захарни деривати и растителни суровини, добавки под формата на природни консерванти (бензоена и лимонена киселина), естествени стабилизатори (захар и производни от зърнени култури) и овлажнители.
При производството на биокозметика е разрешено да се използват компоненти, идващи от животинска продукция (мед), но е абсолютно забранено използването на животински екстракти или тестването върху животни.
Стандартите, които трябва да познаваме
Строгата система за сертифициране на продуктите гарантира тяхното качество и е прекрасна визитна картичка за всеки производител. Изключително трудно е да се изпълнят изискванията на съответните стандарти
.
Стандартът BIO е най-строгият. Разработен е от френския сертификационен комитет ECOCERT и Организацията на независимите производители Cosmebio. Притежанието на стандарта дава правото за производство на козметика, в която минимум 95% от съставките имат органичен произход (включително водата и минералите). Продуктите не съдържат вещества от животински поизход (с изключение на тези, добивът на които не причиняват вреда на животните – примерно пчелен восък). Растителните компоненти са получени от култури, отгледани в екологично чисти територии. Забранена е употребата на парабени, феноксиетанол, формалдехид, оцветители, генномодифицирани растителни екстракти, алергени.
Стандартът BDIH е дело на германски специалисти. Изискванията: в процеса на производство не се използва ГМО, химичната обработка е сведена до минимум, не може да има съставки с произход от гръбначни животни. Растителната суровина се добива от диворастящи растения. Не се тестват върху животни. Строгият немски стандарт обхваща 110 марки с над 3 800 продукта от Европа, САЩ, Нова Зеландия.
Стандарт NaTrue е създаден от водещи европейски производители, съвместно с органи на Еврокомисията и Съвета на Европа. Качеството на кометиката се оценява със система от звезди. Една звезда – продуктът съдържа не по-малко от 75% сертифицирани натурални компоненти. Две звезди – контролира се не само качеството, но и произхода на съставките. Три звезди получават напълно органичните козметични средства. Фирмите, които имат сертификат на NaTrue, представляват 2/3 от пазара на биокозметика в Европа, а от 2009 година има споразумение и с американски контролен орган за сертифициране на американския пазар.
Добър ориентир е, ако забележите върху продукта логото и на други стандарти: ICEA – на Международната сертификатна европейска асоциация, OEKO-TEST (Германия), ECOCERT, Сosmébio и NATURE & PROGRÈS (Франция).
Други известни стандарти са USDA (САЩ) и Soil Association (Великобритания). Всички те обаче отстъпват в изискванията си, сравнени с ECOCERT BIO.
Тенденции в производството
Компаниите в биосферата разработват серии, предназначени за различни възрастови групи. Продуктовата гама е изключително разнообразна – грим, червила, лосиони, кремове, серуми, шампоани, почистващи кърпички и др.
В световен мащаб се финансират комисии от учени, които се командироват в определени страни и проучват на място кои специфични местни натурални продукти биха могли да се използват. Например в Буркина Фасо е царството на маслото от карите.
Най-доброто алое е от Уругвай, Венецуела, Парагвай. Тропическите гори са родина на екзотични масла – кукуасу, есаи, които се добиват от плодове на дървета. Молдова е известна с мащерката си. Франция е прочута с лавандулата. България, естествено – с розовото си масло.
Рискове за потребителя
Върху продуктите могат да се срещнат знаци, които всъщност не са за истинска биокозметика.
Еco control – Сертификат за суровини, които са от растителен произход, но няма отношение към цялостната формула и не се отнася за истинска био и натурална козметика.
Знаците “Без тестване върху животни”. Европейската комисия прие пълна забрана за нехуманно отношение към животните, която ще влезе в сила от 2013 година.
Веган – продуктът е само от растителни суровини, не се съдържа съставки от животински произход. Това обаче не означава, че няма синтетични вещества.
IASC – Aloe – контролира само произхода на съставките от алое. Козметичните продукти с такъв сертификат държат синтетични вещества и петролни деривати, използвани в конвенционалната козметика.
Знакът “Зелено цвете” също не може да бъде лого за биопродукт. Позволени са синтетични консерванти и формалдехид.
Друг риск е, че, макар и рядко, някои недобросъвестни фирми поставят “био” на етикетите, без продуктите им да отговарят на изискванията. Търсете съответните символи, за да бъдете сигурни, че купувате висококачествен продукт.
Биопродуктите имат и по-висока цена – с 30 – 40%.
Разлика между натуралната и биокозметиката
В много случаи клиентите не правят разлика между натурална козметика и биокозметика. Биокозметиката, както споменахме, се прави от суровини, които не се обработват с никакви химикали.
Натуралната козметика просто използва природни съставки. Тя е по-широко понятие. Понякога се представя като натурален продукт, който съдържа само един естествен компонент- масло от жожоба, гроздови семки или екстракт от билка. Дори процентото му съдържание да е минимално. Следвайки пазарната логика обаче, се поставя акцент върху натуралността. В този случай купувате натурален донякъде продукт.
Практични съвети
Характеристики на истинските биопродукти:
*) Естествен цвят. В продуктите отсъстват оцветители (кремовете са с натурален цвят, който може да е слонова кост, зеленикав или дори светлосин, ако включва противовъзпалителната съставка азулен, извличана от някои растения).
*) Лек аптечен мирис или дъх на трева. Ако съдържат етерични масла, може да има плодов или цветен мирис.
*) Измиващите продукти не образуват много пяна, тъй като нямат пенообразуващи химични вещества. Тяхното отсъствие обаче не намалява хигиенните им свойства.
*) Липсата на химически сгъстители и разтворители допуска разслояване на емулсиите. Ето защо преди употреба флаконите трябва да се разклатят.
*) Опаковката на продукта винаги е от естествени материали – стъкло, керамика или от пластмаса, която се разлага, а етикетът трябва да съдържа пълно описание на съставките, процентния състав на органичните компоненти, както и логото на съответния сертификат, информация за производителя, срока на годност, условията за съхранение и др.
Само при изпълнение на всички тези условия взискателният потребител може да бъде застрахован от употребата на съмнителни компоненти, особено при избора на козметични препарати за деца.
Биокозметиката – това са не само строги стандарти по отношение на качеството на натуралната коозметика. Това е начин на живот.
Весела Христова
Статията е написана за сп. Beauty, октомври 2011
Няма коментари:
Публикуване на коментар