събота, 20 октомври 2012 г.

Биопродуктите. Отговори на някои въпроси за биокозметиката

Като реакция на ежедневния стрес и агресията навън, днес много от нас се стремят към един по-спокоен, здравословен начин на живот. Грижовното отношение към природата и разумният избор на натурални продукти и козметика е една световна прогресивна тенденция. Какво по-естествено от желанието да бъдем красиви и здрави, да водим природен живот,  да възпитаваме в този дух и нашите деца?

 

Навремето бабите ни са приготвяли своите разкрасяващи средства от мед, глина, брашно, растителни масла. Първите тубички с козметични продукти промишлено производство се появявили едва в края на 19 – началото на 20 век.
От изключително значение тогава било да се осигури достатъчно дълъг период на срока за годност на новите козметични средства, които прекарвали доста време в складовете и магазините. Във втората половина на 20 век настава същински бум в индустрията за красота. Тогава се появяват множество синтетични вещества. Някои имат действително добър ефект и се превръщат в събитие на епохата. След години обаче се установява, че синтетичните съставки могат да предизвикат алергии, дерматити, натрупват се в организма и се намесват в естествените биологични процеси. През 80 – 90 те години потребителите започват да се ориентират към козметични средства, съдържащи естествени компоненти.


Въпреки свития заради кризата пазар, в страната ни се наблюдава скок на интереса към биокозметиката. Това е свързано предимно с повишената потребителска култура и изобилието от информация, която е на разположение на всяка жена, загрижена за своето здраве и красота. Биокозметиката се разпространява основно в аптеките и специализираните биомагазини.
Продуктите са известни като био, еко и органик. Разликата между наименованията е предимно лингвистична. Сред англоезичните народи е популярен терминът organic, романоезичното население предпочита bio, германците – eco или naturkosmetik.

Биопродуктите
се произвеждат в съответствие с определени правила. Задължително преминават през серия строги тестове за безопасност. Суровините се отглеждат в екологично чисти райони от лицензирани ферми. Компаниите не трябва да правят тестове върху животни, както и да не нарушават етиката на добрите производствени традиции. Продуктите не съдържат оцветители, генномодифицирани съставки, забранени консерванти и вещества, влизащи в т.н "черен списък" (натриев лаурилсулфат, парабени, минерални масла и др.).
Използваните компоненти, освен че са продукт на земеделие, изключващо употребата на пестициди, изкуствени торове и хербициди, се получават чрез природосъобразни техники на преработка (накисване, извличане с пара, студено пресоване и др.).
В биопроизводството са застъпени силно т.нар. принципи на  честна търговия (fair trade). Това означава, че съставките, които се използват, са произведени в различни точки на света без експлоатация на труда.

Веществата в козметичните средства са помощни – растителни масла и мазнини (зехтин, кайсии…), активни: етерични масла, екстракти, хидроалкохол, допълнителни като захарни деривати и растителни суровини, добавки под формата на природни консерванти (бензоена и лимонена киселина), естествени стабилизатори (захар и производни от зърнени култури) и овлажнители.

При производството на биокозметика е разрешено да се използват компоненти, идващи от животинска продукция (мед), но е абсолютно забранено използването на животински екстракти или тестването върху животни. 



Стандартите, които трябва да познаваме 

Строгата система за сертифициране на продуктите гарантира тяхното качество и е прекрасна визитна картичка за всеки производител. Изключително трудно е да се изпълнят изискванията на съответните стандарти
.
Стандартът BIO е най-строгият. Разработен е от френския  сертификационен комитет ECOCERT и Организацията на независимите производители Cosmebio. Притежанието на стандарта дава правото за производство на козметика, в която минимум 95% от съставките имат органичен произход (включително водата и минералите). Продуктите не съдържат вещества от животински поизход (с изключение на тези, добивът на които не причиняват вреда на животните – примерно пчелен восък). Растителните компоненти са получени от култури, отгледани в екологично чисти територии. Забранена е употребата на парабени, феноксиетанол, формалдехид, оцветители, генномодифицирани растителни екстракти, алергени. 

След анонимно гласуване от членовете на експертна комисия,  правото да поставят знака bio се присъжда на фирмите, изпълнили високите критерии за качество. Благодарение на изключително строгия контрол от ECOCERT, винаги може да се проследи всяка операция – от отглеждането на растенията до транспортирането на готовата продукция. ECOCERT прави инспекция два пъти годишно, за да провери реалното изпълнение на всички изисквания. 

Стандартът BDIH е дело на германски специалисти. Изискванията: в процеса на производство не се използва ГМО, химичната обработка е сведена до минимум, не може да има съставки с произход от гръбначни животни. Растителната суровина се добива от диворастящи растения. Не се тестват върху животни. Строгият немски стандарт обхваща 110 марки с над 3 800 продукта от Европа, САЩ, Нова Зеландия. 

Стандарт NaTrue е създаден от водещи европейски производители, съвместно с органи на Еврокомисията и Съвета на Европа. Качеството на кометиката се оценява със система от звезди. Една звезда – продуктът съдържа не по-малко от 75% сертифицирани натурални компоненти. Две звезди – контролира се не само качеството, но и произхода на съставките. Три звезди получават напълно органичните козметични средства. Фирмите, които имат сертификат на NaTrue, представляват 2/3 от пазара на биокозметика в Европа, а от 2009 година има споразумение и с американски контролен орган за сертифициране на американския пазар.

Добър ориентир е, ако забележите върху продукта логото и на други стандарти: ICEA – на Международната сертификатна европейска асоциация,  OEKO-TEST (Германия), ECOCERT, Сosmébio  и NATURE & PROGRÈS (Франция).
Други известни стандарти са  USDA (САЩ) и Soil Association (Великобритания). Всички те обаче отстъпват в изискванията си, сравнени с ECOCERT BIO.

Тенденции в производството

Компаниите в биосферата разработват серии, предназначени за различни възрастови групи. Продуктовата гама е изключително разнообразна – грим, червила, лосиони, кремове, серуми, шампоани, почистващи кърпички и др.
В световен мащаб се финансират комисии от учени, които се командироват в определени страни и проучват на място кои специфични местни натурални продукти биха могли да се използват. Например в Буркина Фасо е царството на маслото от карите.
Най-доброто алое е от Уругвай, Венецуела, Парагвай.  Тропическите гори са родина на екзотични масла – кукуасу, есаи, които се добиват от плодове на дървета. Молдова е известна с мащерката си. Франция е прочута с лавандулата. България, естествено – с розовото си масло. 

Известни производители на висококачествена биокозметика са: Dr. Hauschka, Dr. Baumann,Weleda, Green Mama, Живая косметика Сибири ,Christina Professional Cosmetics, Dr. Taffi, Schaebens, Johnson & Johnson, Eucerin, LAVERA, Sante – BIO и много други. Носител на сертификат от USDA е българската фирма Alteya Organis, която отглежда биорози и лавандула и от тях произвежда козметика за лице и бебешки продукти, 90% от които се изнася. Почти всички биокозметични марки в България се внасят от други страни.

Рискове за потребителя

 
Върху продуктите могат да се срещнат знаци, които всъщност не са за истинска биокозметика.
Еco control – Сертификат за суровини, които са от растителен произход, но няма отношение към цялостната формула и не се отнася за истинска био и натурална козметика.
Знаците “Без тестване върху животни”. Европейската комисия прие пълна забрана за нехуманно отношение към животните, която ще влезе в сила от 2013 година.
Веган – продуктът е само от растителни суровини, не се съдържа съставки от животински произход. Това обаче не означава, че няма синтетични вещества.
IASC
– Aloe – контролира само произхода на съставките от алое. Козметичните продукти с такъв сертификат държат синтетични вещества и петролни деривати, използвани в конвенционалната козметика.
Знакът “Зелено цвете” също не може да бъде лого за биопродукт. Позволени са синтетични консерванти и формалдехид.
Друг риск е, че, макар и рядко, някои недобросъвестни фирми поставят “био” на етикетите, без продуктите им да отговарят на изискванията. Търсете съответните символи, за да бъдете сигурни, че купувате висококачествен продукт.

 Биопродуктите имат и по-висока цена – с 30 – 40%.



Разлика между натуралната и биокозметиката
В много случаи клиентите не правят разлика между натурална козметика и биокозметика. Биокозметиката, както споменахме, се прави от суровини, които не се обработват с никакви химикали.
Натуралната козметика просто използва природни съставки. Тя е по-широко понятие. Понякога се представя като натурален продукт, който съдържа само един естествен компонент- масло от жожоба, гроздови семки или екстракт от билка. Дори процентото му съдържание да е минимално. Следвайки пазарната логика обаче, се поставя акцент върху натуралността. В този случай купувате натурален донякъде продукт.  

Практични съвети
Характеристики на истинските биопродукти:
*)
Естествен цвят. В продуктите отсъстват оцветители (кремовете са с натурален цвят, който може да е слонова кост, зеленикав или дори светлосин, ако включва противовъзпалителната съставка азулен, извличана от някои растения).
*)
Лек аптечен мирис или дъх на трева. Ако съдържат етерични масла, може да има плодов или цветен мирис.
*)
Измиващите продукти не образуват много пяна, тъй като нямат пенообразуващи химични вещества. Тяхното отсъствие обаче не намалява хигиенните им свойства.
*)
Липсата на химически сгъстители и разтворители допуска разслояване на емулсиите. Ето защо преди употреба флаконите трябва да се разклатят.
*)
Опаковката на продукта винаги е от естествени материали – стъкло, керамика или от пластмаса, която се разлага, а етикетът трябва да съдържа пълно описание на съставките, процентния състав на органичните компоненти, както и логото на съответния сертификат, информация за производителя, срока на годност, условията за съхранение и др.
Само при изпълнение на всички тези условия взискателният потребител може да бъде застрахован от употребата на съмнителни компоненти, особено при избора на козметични препарати за деца.
Биокозметиката – това са не само строги стандарти по отношение на качеството на натуралната коозметика. Това е начин на живот.

Весела Христова

Статията е написана за сп. Beauty, октомври 2011

Няма коментари:

Публикуване на коментар