Денят дойде с една добра новина- на българския книжен пазар се появи книга от Арне Дал - "Мистериозо".
По този повод реших да цитирам една чудесна статия от Нина Фрейман за скандинавския криминален жанр.
А това са откъси от нея:
АРНЕ ДАЛ |
"Криминалните романи са главният скандинавски феномен за последните двадесет години. От леко четиво те се превърнаха в сериозна литература, в средство за борба с несправедливостта. На пръв поглед, равнището на престъпността в скандинавските страни е ниско. Няма дискриминация на половете. Фашистките идеи отдавна са в миналото. Но защо в скандинавските детективски романи, които се умножават непрестанно, е точно обратното? Защо?..
«Ако пътувате през Норвегия привечер и забележите самотна светлинка в нощта, не спирайте, дори вратите да са гостоприемно разтворени. Вероятността да се натъкнете както на топъл прием, така и на местопрестъпление, е еднаква" - пише норвежкият автор Ю Несбьо. Същото, съдейки по издадените книги, искат да кажат и писателите от Дания и Швеция. Дали това е плод на фантазията им или пък знаят нещо, което противоречи на положителната статистика. Вероятно и едното, и другото са верни.
Във всяка от скандинавските страни детективите са преминали успешно от категорията на литературен fastfood в тази на изисканите деликатеси, които се сервират студени, като отмъщение. ....
Скандинавските следователи се разкъсват от вътрешни противоречия, пиянстват, вземат болнични, защото са в депресия. Главният герой на романите на Несбьо - Хари Хуле, подобно на доктор Хаус може да каже "Не съм тъжен, а сложен - това се харесва на жените", а пък разобличените убийци произнасят дълбоки философски монолози. Тук няма супергерои. Изключението е Лизбет Саландер, но за нея по-нататък...
Не толкова отдавна журналистите от The Economist размишляваха върху рецептата на скандинавския криминален роман и стигнаха до такъв извод : "Студеният, мрачен климат, заключените врати и спуснатите завеси на прозорците създават отлична атмосфера за писане на детективи. Нощите са дълги, алкохолът силен, хората, според Несбьо, принудени да крият чувствата си и да пазят тайните си. ». Има и други причини. Скандинавският криминален роман не е лекомислено съчинение. Той не е плод на скучаещи домакини, а или на професионални фантазьори - писателите, намерили пристан в криминалния жанр след "сериозната" проза..., или на професионални журналисти и криминалисти. Например норвежката авторка Ана Холт, окачествявана като кралица на скандинавския трилър, е била министър на правосъдието в Норвегия. Шведите Хелстрьом и Лапидус - криминалист и адвокат. Те създават мрачните си истории не за да задоволят капризите на читателската публика, а да извадят на показ социалните недостатъци...."
По-нататък се разглежда творчеството на Стиг Ларшон, споменават се двойката Май Шевал и Пер Вальо, Ян Гиу и др, всеки от които заслужават отделен пост, посветен на творчеството им.
Арне Дал (с когото започнах) явно е достоен продължител на добрата тенденция в скандинавската литература - качествени романи със сложни герои, заплетени сюжети, а издателите със сигурност готвят и следващия превод, с който ще ни зарадват.
Весела Христова
Подобни публикации:
Арне Дал - интригуващи крими сюжети от Скандинавието
Скандинавски крими истории
Няма коментари:
Публикуване на коментар