Червено или синьо. Не, не става въпрос за двата футболни тима от вечното дерби.
А за това, как човешкият организъм реагира на двата цвята.
По време на олимпиадата през 2004 бил установен интересен факт - съдиите присъждали повече точки на спортисти, облечени в червено. Особено при бокса, тайкуондото, борбата. Даже направили специално изследване с компютърно обработени образи на същите спортисти, но със сменени екипи. Резултатът бил изненадващ - спортистите в червено имали 13% повече шансове да получат положителна оценка.
Друг подобен пример. Ако сервитьорките са облечени с червени блузи, получават 14,6-26,1 % повече бакшиши. Според учените червената блузка предизвиква асоциации с нивото естрогени и доброто сексуално здраве - т.е. подсъзнателно намеква за готовност към флирт. За което мъжете дават повече бакшиши. Казват, че червеното дори намалява коефициента им за интелигентост...…
- Като стана въпрос за интелигентност...
- И двата цвята определено влияят на умствените способности. Ако наблюдавате червен обект преди да преминете тест за интелигентност, резултатите ви ще бъдат доста по-ниски.
Интериорът ви е решен в червено - подсъзнателно ще избягвате сложните ситуации и ще ви е трудно да мислите продуктивно. Това съвсем не означава, че ще станете по-глупави.
- Кога обаче умът ни ще е остър като бръснач? Тогава, когато произнесем думата "студ". Цветът, който се асоциира със студа, обикновено е синият. Умните хора са установили, че синьото провокира творческите способности и улеснява подхода в решението на сложни задачи.
Затова пък червеното е идеално за концентриране на вниманието върху детайлите.
Може да се твърди,че синьото разширява хоризонтите на мисълта ни, а червеното я свива и концентрира. Другият плюс на червения цвят е, че може да ви направи по-силни и бързи. Група студенти били подложени на експеримент със силомер. Те стискали апарата доста по-силно, когато ги огрявала червена светлина.
- Синьо за поспаланковци
Синята светлина ще ви помогне да се събудите, дори да сте потънали в дълбок сън. Това май трябва да го експериментирам върху някои хора вкъщи, които обичат да поспиват. Обяснява се по следния начин - в очите ни има рецептори, които възприемат светлината, но нямат непосредствено отношение към зрението. Когато светлината е синя, рецепторите реагират, производството на определен хормон - мелатонин, намалява. Мелатонинът всъщност ни помага да заспим.
- Ако пред вас е поставена задача, свързана със запомнянето на информация, по-бързо ще запомните материала в ярко осветена стая с преобладаващо синьо в светлинния си спектър.
- Цветът влияе силно и върху начина , по който пазарувате. Сложете червен фон на интернет страницата си и клиентът ви ще бъде винаги нащрек /ако имате интернет магазин/за евентуални търговски трикове.
-
Синият фон провокира щедростта и желанието да купуваме повече.
Светлосиният интериор в магазините предразполага към харчене на момента.
- Въпреки че повечето посетители харесват топлите тонове, студените нюанси на светлосиньо и зелено се възприемат като позитивни и приятни, внушават чувство за безопасност.
Тъй като червеният ни прави по-предпазливи, фирмите го използват за реклама на продукти, които се използват срещу нещо, например спрейове за комари, хлебарки и др. Като тази:
- Но ако продуктът "предотвратява" или "защитава", то по-доброто решение е синият цвят.
- Весела Христова
Няма коментари:
Публикуване на коментар